STRES W CIĄŻY

Ciąża to niewątpliwie jedna z bardziej stresujących sytuacji, jakiej może doświadczyć kobieta. Mnóstwo zmian, zachodzących zarówno w organizmie, jak i codziennym życiu, mogą przyczynić się do, zwiększonej niż dotychczas, stresowej odpowiedzi organizmu na wszystko, co nowe. Spokojne podejście do nowej sytuacji czy problemu, z pewnością pozwoli uniknąć negatywnych emocji, nie pogarszając przy tym nastroju. Kobiety, które w czasie ciąży w określony przez siebie sposób radzą sobie z wyzwaniami, wykazują szeroki wachlarz możliwości rozwiązania trudnej sytuacji, odczuwają większą kontrolę nad tym, co dzieje się dookoła nich, łatwiej znoszą poród a ich dzieci rodzą się z lepszą kondycją psychofizyczną.

Ile kobiet w ciąży, tyle różnych sposobów i metod raczenia sobie ze stresem. Najczęściej opierają się one o trzy zasady: unikanie problemów, ich rozwiązywanie, pozytywna ocena sytuacji. Radzenie sobie poprzez unikanie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Łączy się ze zmęczeniem psychicznym i fizycznym. Wymaga mnóstwo energii, której i tak kobiety w ciąży często mają niewiele. Próbując na siłę pozbyć się złych emocji, stają się jeszcze bardziej pobudzone i rozdrażnione. Rozwiązanie problemu to jeden z bardziej efektywnych sposobów pozbycia się stresu. Kobieta w ciąży nie powinna jednak całej swojej uwagi skupiać wyłącznie na nim. Bowiem nadmierna koncentracja na danej sytuacji czy czynniku stresogennym, może przysporzyć dodatkowych zaburzeń psychicznych i behawioralnych, pogłębiając odczucie niepokoju. Najmniejszy stres i zaburzenia u kobiet w ciąży wywołuje metoda pozytywnego myślenia. Pozytywne postrzeganie sytuacji stresującej, z reguły przynosi więcej korzyści niż szkody. Kobieta pozytywnie nastawiona do ciąży i wszystkiego, co z nią związane, świadoma własnej wartości, radzi sobie lepiej. Optymizm, czerpanie z okresu ciąży wszystkiego, co najlepsze i radosne oczekiwanie na narodziny dziecka, to dodatkowe czynniki ochronne.

Stres to czynnik, który coraz częściej towarzyszy ludziom w ich codziennym życiu. Może wywoływać szereg niepożądanych reakcji, takich jak bóle głowy, utratę apetytu, częste zmiany nastroju, bezsenność, a najgorszym przypadku nawet depresję. Ciąża to szczególny stan, dlatego kobiety, w miarę możliwości, powinny unikać stresu oraz umieć się skutecznie zrelaksować. Warto jest podzielić się swoimi obawami czy niepokojem z partnerem, mamą bądź lekarzem. Rozmowa to dobry sposób na pozbycie się złych emocji i zaznanie ulgi. Kobieta powinna również zadbać o swój sposób odżywiania, wprowadzić do codziennej diety produkty, które dodadzą sił i witalności. Niezmiernie ważny jest także sen. Pomoże zregenerować siły po męczącym, stresującym dniu, a także spojrzeć na sytuację z innej perspektywy. Ciepła kąpiel to doskonały sposób na rozluźnienie, ułatwiający zasypianie. Ulubiona książka, uspokajająca muzyka, spacer, medytacja to także czynniki, które złagodzą przykre objawy po stresującym dniu.

KONTAKT

COPYRIGHTS 2021 CENTRUM odRODZENIA
REALIZACJA: JVID Media