1983
post-template-default,single,single-post,postid-1983,single-format-standard,stockholm-core-1.1,select-theme-ver-5.1.8,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_uncovered,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

PRZYROST MASY CIAŁA W CIĄŻY

PRZYROST MASY CIAŁA W CIĄŻY

Jako dietetycy, współpracując z kobietami spodziewającymi się dziecka, bardzo często słyszymy obawy związane z przyrostem masy ciała w czasie ciąży. Zdecydowana większość przyszłych mam obawia się, że po porodzie nie wróci do formy sprzed ciąży. My staramy się rozwiewać te obawy tłumacząc, że zwiększająca się masa ciała nie jest równoznaczna
z odkładaniem się tkanki tłuszczowej.

Przyrost masy ciała w ciąży jest różny. W zależności od wyjściowej masy ciała przyszłej mamy, może wynosić od 8 do nawet 20 kg, w przypadku ciąży bliźniaczej. Na “dodatkowe” kilogramy, przyjmując przyrost ok. 12,5 kg, składają się:


– płód – ok. 3400 g
– łożysko – 450 g
– macica – ok. 900 g
– płyn owodniowy – ok. 900 g
– piersi – ok. 450 g
– dodatkowe zapasy krwi – ok. 1400 g
– wody ustrojowe – ok. 1800 g
– tkanka tłuszczowa – ok. 3200 g

W I trymestrze przyrost ten wynosi od 0,5 do 2 kg. Zdarza się też, że na tym etapie niektóre przyszłe mamy zamiast przytyć, chudną. Jest to spowodowane częstymi mdłościami i wymiotami. W II i III trymestrze, ze względu na szybszy rozwój dziecka, masa ciała powinna przyrastać w nieco większym tempie, o ok. 0,5 kg na tydzień.

Mimo, iż przyrost tkanki tłuszczowej stanowi ok. 1/4 całkowitej, dodatkowej masy ciała, kobiety w ciąży nie powinny zapominać o zbilansowanej diecie, dostarczającej odpowiednią ilość kilokalorii, białka, tłuszczu i węglowodanów. Równie istotna w tym czasie jest aktywność fizyczna. Oczywiście wykonywana zgodnie z zaleceniami lekarza. 

Dlatego, drogie przyszłe mamy, zadbajcie o właściwe odżywianie i ruch, i cieszcie się obecnym stanem 🙂